Materiaal voor Kenia

Materiaal voor Kenia


Fiets
De Kenya Bike Trail ga ik rijden op een Specialized Rockhopper 29" uit 2013. Dit is dezelfde fiets waarmee ik de Camino naar Santiago de Compostela (2x) en Roc Du Maroc (2x) heb gereden. Deze fiets heeft zijn betrouwbaarheid al meerdere keren bewezen. De fiets is geheel opnieuw opgebouwd met nieuwe wielen, banden, ketting en tandwielen. Er zijn speciale anti-lek banden gemonteerd. Verder is het stuur en zadel aangepast aan mijn persoonlijke wensen.

Wielen
Mavic Crossride 29”
Buitenbanden
Continental X King Protection 29” achter en
Continental Cross King Protection 29” voor.
Binnenbanden
Binnenbanden van de Decathlon gevuld met latex!

De fiets: Specialized Rockhopper 29" Afrika uitvoering


Toelichting bandenkeuze.
De Continental Protection buitenbanden zijn extra versterkt 29”. Ik heb gekozen voor brede banden van 2.3 en 2.4 inch breed. De binnenbanden zijn gevuld met latex. Latex kan (kleine) gaatjes in de band afdichten. Vorig jaar zat er in de Roc du Maroc een spijker van 5 cm lengte, een flinke dus, in mijn achterband. Ik heb deze eruit getrokken, het wiel een paar keer gedraaid zodat de latex vloeistof goed in het gaatje komt, en de band weer opgepompt. Aansluitend heb ik de Roc du Maroc, nog 3 dagen, zonder verdere actie, probleemloos uitgereden.
Tubeless rijden is comfortabeler maar in mijn ogen minder betrouwbaar. Als je een groter lek hebt moet je toch gaan repareren, wat in het ergste geval een enorme smeerbende wordt door de latex in de buitenband. Ook het onderweg oppompen van een tubeless band is niet eenvoudig. Daarom kies ik voor binnenbanden mat latex.




Reserve onderdelen
Omdat we in een verlaten gebied gaan mountainbiken neem ik een uitgebreid aantal reserveonderdelen mee zoals: derailleurs, spaken, binnen- en buitenbanden, remblokken en uiteraard geel plankband etc. Voor onderweg heb ik een aantal spaken in mijn stuur gedaan. Daarnaast heb ik een multitool, plakspullen en reserveband bij mij.



Drinken en eten onderweg
Voor onderweg neem ik het volgende aan drinken mee:
1x Camelback met een inhoud van ca. 2,5 liter water.
1x Bidon 750 cl met sportdrank
1x Bidon 500 ml met ORS (ORS is een zout-suikeroplossing speciaal tegen uitdroging)
Tip: Om het water in de Camelbak koel te houden is de tip om een natte handdoek om de waterzak te wikkelen.




Bagage
Alle bagage gaat mee in één grote sporttas. Deze sporttas zal tijdens het transport veel “gestapeld” vervoerd worden. Ik gebruik vier kunststof koffertjes om de kwetsbare spullen te beschermen en te organiseren. Eén koffer voor techniek, zoals gereedschap en reserveonderdelen, een koffer met eten zoals repen, gelletjes en poeder voor de sportdrank, een koffer voor medische zaken zoals EHBO-spullen en een koffer voor de spullen die je ‘s ochtends nodig hebt om mee te nemen (vertrek). Deze koffer maak is ‘s avonds klaar. Aan de binnenkant heb ik een checklist met grote letters geplakt, zodat ik deze ook zonder bril kan lezen. Lijkt allemaal omslachtig maar in de praktijk werkt het voor mij perfect.